2024. március 29. - Auguszta
EUR : 395.83
USD : 367.33
Időjárás ikon19°

Mi a tipikusan manipulatív? A botrányos Telekom reklám elemzése

Korunkban bicskanyitogató reklámokból nincs hiány. Ezek között akad néhány kirívóan aljas darab, amik arról ismerhetőek meg, hogy többről szólnak, mint pusztán egy adott márka népszerűsítéséről. Azért jöttek létre, hogy a néző világnézetét, gondolkodásmódját tudatalatti üzenetekkel befolyásolják. (Ezt a reklám werkfilmjében sem rejtegetik a készítők: „Ez egy társadalmi vállalás, nem csak kommunikáció, nem csak reklám.” [0:32]) Ebbe a kategóriába tartozik a jobb érzésű nézők körében nagy botrányt keltett „Mi a tipikusan magyar” című Telekom reklám, ami nyílt magyar gyalázás kíséretében igyekszik népszerűsíteni a technokrata életérzést. Ha még nem tetted, nézd meg a reklámot, utána pedig lássuk képkockákra lebontva, hogyan is épül fel egy tipikus manipuláció:A reklám alapkoncepciója, hogy el akarja vezetni a nézőt egy negatív állapotból egy pozitívba. Ebben a kontextusban a negatív állapot a „magyar”, a pozitív állapot pedig a „most generáció”. (0:48) Mondanunk sem kell, az, hogy a Telekom ügyvivői szerint mi tekintendő magyarnak, teljesen önkényes felfogáson alapul és szándékosan provokatív indíttatásból ered. A videó elején megjelenő előretolakodó alak például, aki nem mellesleg angol nyelven kér bocsánatot a többitől („Szorri vagyok, szorri! Ekszkjúzmi!” [0:04]), nem egy tipikus magyar, hanem egy tipikus tahó.Ahogy a mozgólépcsőn útonálló, női táskával flangáló, vélhetően hímnemű lény sem magyar, hanem egy identitását kétségbeesetten kereső sutyerák. (0:14) De nézzük tovább. Hm... Szerintünk sem látni mást a magyar városokban és falvakban, mint ilyen zacskós tejet szürcsölő balkáni arcokat. Ha valaki nem tudta volna, most jelzem, hogy Magyarországon a gyermekeket igazából anyatej helyett zacskós tejjel táplálják! (0:09)Mi van még itt? Bódi Guszti mulatósára táncoló proli pár, a szocreál nosztalgia utolsó hírvivői. Tényleg ez lenne a tulajdonképpeni magyar néptánc és népzene? (0:13) Aztán láthatunk egy a mai fiatalok számára legfeljebb filmekből ismerős régi Daciát, ami köztudottan magyar találmány, és még csak véletlenül sem egy országunkat gazdaságilag és katonailag ledomináló nagyhatalom ránk erőszakolt terméke. (0:41) Van még régi porcelánokat poroló vénasszony. (0:32) Szürke, élettelen és ízléstelen panelszoba. (0:34) Lángosos. (0:53) Ja, és egy lovon először ülő, sörhasú huszárimitátor. (0:16) Valóban, ezek mind olyan dolgok, amikről félreismerhetetlenül kiderül, itt velejéig hatolóan magyar dolgokról van szó.Összegezzük az eddig látottakat. A reklám egy negatív állapotból indul ki. Ezt a negatív állapotot magyarnak nevezi, majd olyan képsorokat vetít elénk, amiknek ugyan semmi köze a magyarság lényegéhez, mégis visszatetszést, elutasítást keltenek bennünk. A képsorokat látva feloldást várunk. A feloldásban a következőket üzenik: ha nem akarsz ódivatú, proli, öreg, unalmas, egysíkú, idegbeteg (0:06) vagy tahó, egyszóval magyar lenni, akkor tarts lépést a Telekom által diktált ütemmel! Szakíts a hagyományokkal! Vesd le a magyar népi viseletet! (0:21)A való élet megmérettetései helyett ülj be a kényelmes fotelbe a számítógép elé (0:30) vagy húzz a fejedre virtuális szemüveget, és szállj el az élménytől! (0:25) Fotózkodj, (0:52) töltsd fel a képeidet Instagramra, (0:43) ültess be robotkezet! (0:36)Növessz nőként férfias bicepszet, beszélj férfias hangon, (0:20) fordíts hátat a férfiaknak, mi több, válj férfivá!A reklám eddig a következőket sugallta. Magyarnak lenni rossz, de legalábbis a magyarokról általánosságban rosszakat gondolnak. Ha nem szeretnéd, hogy rosszakat gondoljanak rólad, ha meg akarsz válni a téged érintő sztereotípiáktól, akkor technokratává válsz. Vagyis folyton a neten lógsz, letöltesz minden friss fejlesztést, és egyből megveszed a legújabb kütyüket, amint piacra dobták azokat. Mindemellett a gender- és feminista mozgalom elkötelezett hívévé és a transzhumanista utópia lelkes támogatójává válsz. (0:36 és 0:57) Mindezen túl, ha akarsz, mellékesen egy picit sportolhatsz is. (0:29)A reklám végén konklúzióként arra a kérdésre, mi a tipikusan magyar, az a válasz érkezik a sok (köhm) tipikusan magyar arc közül előlépő szőke spinétől, hogy „azt mi döntjük el”. (0:47) Ez viszont nem igaz. Mi nem döntöttünk semmiről. A videó készítői már eldöntötték helyettünk, hogyan lehetünk „jó” magyarok. Ez pedig szerintük csak egyféleképpen valósítható meg: ha megválunk minden hagyományos értéktől, ami a magyarsághoz köthető, és kritikátlanul behódolunk a technokrácia és az egyéb agyzsibbasztó ideológiák mindent eluraló térhódításának.Tipikusan magyar arcokMit akar elérni az ilyen kisfilmekkel a Telekom és a többi hozzá hasonló nagyvállalat? (Ne feledjük, a többi telefonszolgáltató ugyanilyen sunyi módszerekkel igyekszik minket nevelni.) Hogy stréber nebulóként asszisztáljunk társadalomátformáló terveikhez, vígan dalolva azt a fülsértő, hamis dallamot, amit fáradhatatlanul és sokak számára észrevétlenül fütyülnek nekünk.Vajon miért csak lányok vannak az énekkarban? (0:40 és 0:57)Hogy mit is nevezhetünk egészen pontosan magyarnak, azt nehéz meghatározni. Azt azonban könnyű belátni, hogy amit magyarság alatt értünk, mérhetetlenül túlmutat az előző évszázad második felében eluralkodó kommunista-szocialista befolyáson, de a huszárgúnyán és a hímzéses szoknyán is, amin Arányi Bogi és társai nem akarnak, de talán nem is képesek túllátni.Szabó Béla és Arányi Bogi – Jegyezzük meg ennek a két tipikus manipulátornak a nevét, mert van egy olyan gyanúnk, hogy munkásságukkal sokat fognak még ártani a magyarságnak.A videóban elhangzik, hogy „csak az a fontos, hogy a mostban élők szerint mi a tipikusan magyar”. (0:26) Tudjuk, hogy vannak olyanok, akik ezeréves múltunkat és értékeinket egy laza mozdulattal kidobnák az ablakon. Nemcsak a magyar királyok koronájától szeretnének örökre megválni, hanem a vele együtt járó méltóságtól is, nemcsak a templomainktól, hanem a velük együtt járó szentségtől is, nemcsak a kardtól, hanem a hősies bátorságtól is, nemcsak régi idők mesterembereitől, de a munkájuk iránti alázattól is, nemcsak a költőktől és művészektől, de egészségesebb és tisztább világlátásuktól is. Mindezt miért? Hogy növeljék a profitot, és mindezen túl, hogy végérvényesen becsalogassanak bennünket egy olyan ízig-vérig modernista, telefon-, internet- és számítógépfüggő valóságba, ahol egyedül ők alkothatják a számunkra a koránt sem kellemesnek ígérkező szabályokat.  Ezt a remek elemzést a mediavadasz.blog.hu-nak köszönhetjük!
Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató