"Aki elfelejtett sírni, az újra megtanult, amikor elpusztult Drezda."
Gerhard Hauptmann
Pontosan 74 éve, 1945. február 13.-án, nem sokkal este 10 óra előtt a nyugvóra készülő szász főváros, Drezda, „az Elba parti Firenze” belvárosának ablakai remegni kezdtek a város fölé berepülő brit bombázókötelék motorjainak egyre jobban erősödő, vészjósló basszusától. Pontban este 22 óra 9 perckor, a „karácsonyfákkal”, azaz az előörs gépei által ledobott világító fáklyákkal megjelölt belvárosi negyedek felett kísérteties süvítés vegyült a fülsüketítővé váló repülőgépmotor-zúgásba. Néhány pillanat, és alászálltak az égből az Apokalipszis lovasai.A szövetségesek politikai vezetői először 1944 végén gondoltak a Drezda elleni légitámadás lehetőségére. A RAF vezérkari főnöke októberben javasolta, hogy a koalíciós szovjet légierőt fel lehetne kérni a város bombázására, rövidesen azonban úgy döntöttek, hogy angolszász célpont lesz az Elba-parti Athén. Ebben az sem zavarta a legfelsőbb londoni politikai és katonai vezetést, hogy Drezdában több száz angol hadifogoly tartózkodott. A helyi lakosság a háború előtti időktől kezdve rokonszenvezett az angolokkal, és számos barátot szereztek a hadifoglyok közül. Az egyik brit katona ezeket a sorokat vetette papírra 1944 karácsonyán:„Az itt lévő németek a legjobb emberek, akikkel valaha is találkoztam. A parancsnok igazi úriember: rendkívül nagy szabadságot engedélyezett számunkra a városban. Az őrmester már elvitt engem megtekinteni a város központját. Kétségtelenül gyönyörű – szeretnék a városból többet látni.”Ami Drezda stratégiai jelentőségét illeti, elhanyagolható volt annak ellenére, hogy a német postai és távíróhálózat egyik központja volt, s a postai infrastruktúra elpusztítása megnehezítette a kapcsolattartást a keleti fronttal egy időre. A megnövekedett forgalom akadálytalan lebonyolítása céljából a Birodalmi Munkaszolgálat és a Háborús Kisegítő Munkaszolgálat angol hadifoglyok százait osztotta be postai munkára. Ezen kívül néhány ipari üzem volt a város körzetében – a Lehmann, a Zeiss-Ikon Optikai Művek, a Siemens Gas AG stb. –, de ezek egyike sem volt a város központjától számított 3 mérföldön belül, amely majd a RAF bombázóinak célpontja lesz. Az angoloknak azért is válhatott „ideális” megsemmisítendő ponttá Drezda, mert a birodalmi kormány, annak tudatában, hogy a városnak nincs stratégiai jelentősége – művelődéstörténeti ellenben annál inkább – ide telepítette a közigazgatási és kereskedelmi hivatalokat, különösen azt követően, hogy 1943-ban egyre szaporodtak a főváros, Berlin elleni brit légitámadások. A későbbi fejlemények tükrében végzetes – de előre nem látható – lépésnek bizonyult a drezdai, 4. Légvédelmi Körzet tüzérségének áthelyezése részben a keleti frontra, részben a Ruhr-vidékre. Ennek oka az volt, hogy a háború ideje alatt mindössze két kisebb bombatámadás érte Drezdát, ezért a katonai légi hatóságok teljes joggal tartották feleslegesnek az itteni légvédelmi tüzéralakulat állomásoztatását. Így születhetett meg az a széles körben elterjedt, de végzetes városi legenda, hogy a várost sohasem fogják bombázni a szövetségesek. Miként David Irving brit történész írja Apokalipszis 1945 című klasszikus alapművében, bármilyen tragikusnak, sőt betegesnek tűnik is a visszapillantás során, ezeket a szóbeszédeket nemcsak Drezda 650 ezer fős állandó lakossága hitte el, hanem elhitték a városi hatóságok is, ezek a szóbeszédek vésődtek bele annak a minimum 1 millió embernek az emlékezetébe, akik 1945 januárja után özönlöttek a városba, amikor keleten megkezdődött az apokaliptikus szovjet-orosz invázió. E tragikus biztonságérzet mintegy félmillió emberéletet követel majd egyetlen nap alatt.
Mindent eltörölni a föld színéről
A Brit Királyi Légierő (Royal Air Force, RAF) bombázóparancsnoksága, Arthur Harris légi marsall, a Bomber Command főnökének szorgalmazására már 1943 nyarán hozzákezdett az úgynevezett területbombázási doktrína (Area Bombing Directive) gyakorlati alkalmazásához.Boeing B-17 "Flying Fortress" amerikai repülőerődök Németország felett. 1944-től a szövetségesek légi fölénye érvényesült a német légtérben
Harris, aki fanatikusan hitt Douhet-elméletében - amely szerint az ellenség ellenállóereje kizárólag tömegbombázásokkal is megtörhető - a „puding próbájának” a sűrűn lakott német kikötőváros és közlekedési csomópont, Hamburg bombázását tekintette.Sir Arthur Harris légi marsall, a RAF bombázó parancsnokság főnöke, a területbombázási doktrína lelkes képviselője, aki ma is szívesen lebombázná Drezdát.
A csekély gépveszteség, és a minden képzeletet felülmúló hamburgi károk alapján a Bomber Command sikeresnek minősítette a területbombázás doktrínáját. 1945 januárjára, gyakorlatilag nem maradt olyan német nagyváros, amelyet ne ért volna pusztító szövetséges légitámadás. A német olaj- és járműipar, a hadiüzemek jelentős része és a közlekedési infrastruktúra ekkorra már nagyobb részt romokban hevert. Ennek ellenére, a német ellenálláson felbőszült Churchill, Harris unszolására hozzájárult a területbombázások további folytatásához.Churchill miniszterelnök támogatta a RAF bombázó parancsnokság német nagyvárosok elleni területbombázási stratégiáját
Arthur Harris légi marsall
"Bombázó", avagy ahogy sok helyen olvasható, hozzá illő jelzővel: "Hentes vagy Mészáros" Harris 1892-ben született Cheltenhamban. 1910-ben, 18 éves korában kivándorolt Rhodesiába. Az első világháborúban bevonul, részt vesz az afrikai hadműveletekben, de 1915-ben visszatér Nagy-Britanniába, s csatlakozik a Royal Flying Corps-hoz, vagyis a brit légierőhöz.
A világháború végén, a megalakuló Royal Air Force kötelékében marad, szolgál Indiában, a Közel-Keleten, Perzsiában, Egyiptomban.
A második világháború elején visszatér Nagy-Britanniába. 1939–40-ben a Légügyi Minisztérium Légi Vezérkarának főnöke. 1942-től a háború végéig a Bombázóparancsnokság főparancsnoka.
A szőnyegbombázások lelkes híveként 1942-től megszervezi a német városok elleni terrorbombázásokat, számos város neki "köszönheti", hogy a háború végére romhalmazzá vált. Egyik első ilyen "munkája" Köln volt, amely ellen mintegy ezer repülőgépet vetnek be '42 május 30-31-én, de Drezda mellett Hamburg lerombolása is ott szerepel a neve mellett.
Faék egyszerűségű gondolkodása (és a kortársak szerint bicskanyitogató stílusa) szerint a bombázásokkal előrébb hozható a háború vége, a győzelem kicsikarható, eredményeképpen pedig jóval kevesebb brit katona hal meg a frontokon. Szerinte a hátország életének szétzilálása, a káosz és a magas polgári veszteségek miatt idővel az ellenség hadiipari teljesítménye is csökkenni fog. Ma már persze tudjuk, hogy ez nem jött be: a német termelés 1944-re eléri a csúcsot, és persze óriási veszteségeket okoz Németországnak, de célját nem éri el.
A háború végén Harrist nyugdíjazzák. Az emlékirataiban, és egy hosszú idő után előkerült 1977-es interjúban is megvédi a drezdai (és a többi) bombázást, azokat szükségesnek leírva, ha tehetné, ma se cselekedne máshogyan, újra lebombázná Drezdát - mondta akkor. Élete végéig meg volt róla győződve, hogy a területbombázások eredményre vezettek.
A háború után pár évig Dél-Afrikában van, de 1953-ban ismét visszaköltözik Angliába. Ekkor - másodszorra - már elfogadja a nemességet, így bárói rangban élte le maradék életét. Természetesen szóba sem került Harris elszámoltatása, sőt. A háború alatt és után számos kitüntetést gyűjt be, így többek között amerikai, lengyel, francia, brazil és szovjet kitüntetéseket is átvehetett.
1984-ben hal meg, egyetlen fia 1996-ban követte őt, örökös nélkül, így a bárói család igen gyorsan ki is halt.
Harrisnek ma szobra áll a brit légierő temploma előtt, Londonban. A szobrot annak ellenére állították fel, hogy Drezda és Hamburg polgármestere (de Nagy-Britanniában is sokan) is tiltakozott ellene, ennek ellenére a RAF veteránok keresztül verték az akaratukat. A szobrot maga Erzsébet anyakirálynő leplezte le, 1992-ben. Gyakorlatilag folyamatosan őrizni kell, mert rendszeresen megrongálják.