Karácsony Gergely főpolgármester által benyújtott, a Fővárosi Közgyűlés által november 5-én elfogadott javaslatra hivatkozva a győztes kihirdetése helyett megtagadta a szerződéskötést.
A szóban forgó közgyűlési határozat megtiltotta a fővárosi cégeknek az egy évnél hosszabb időre szóló, a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírását. Márpedig a BKV négy plusz opcionálisan további négy évre szervezte volna ki a reklámhelyek értékesítését, így – mint értékelték – a fejlemények nyomán képtelenné vált a koncessziós eljárás teljesítésére.
Mivel a tendert a BKV a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-vel még 2016 januárjában írta ki, minimum kérdéses, hogy bőven a 2019. augusztus 9-i ajánlattételi határidő lejárta után megalkotott fővárosi határozatra hivatkozva visszaléphetett-e a társaság.
Ráadásul ezzel a Világgazdaság számítása szerint évente több mint egymilliárd forint bevételkiesése keletkezett a vállalatnak,a négyéves időszakra vonatkoztatva tehát több mint négymilliárd forint.
A BKV adatszolgáltatásából az derül ki, hogy a közlekedési eszközök és a köztéri reklámhelyek reklámcélú hasznosításából tavaly összesen 531 millió forint folyt be, az idén májusig pedig 256 millió. Ugyanez 2017-ben még 563 millió, 2016-ban pedig 629 millió forint volt.
A trendből az látszik, hogy a BKV évről évre kevesebb pénzhez jut a hirdetési felületei után, de a JCD még a legjobb évnek mondható 2016-hoz képest is 2,7-szeres pénzt fizetett volna a társaságnak, ha nem érvénytelenítik a közbeszerzést. Az Origo úgy tudja, havonta 55,3 millió forintért adja ki a reklámhelyeit a vállalat, ezt a nagyságrendet a lap megkeresésére megerősítette a BKV.A JCD 142 millió forintos havi koncessziós díja ennél két és félszer magasabb lett volna. A BKV kasszájában a jövő évi béremelésekre sincs pénz, ezért különösen érthetetlen, hogy a főváros miért hagyja veszni ezt a forrást. Pláne, hogy a BKV tulajdonát képező hirdetési felületek jelentős értéket képviselnek:12,5 ezer négyzetméter reklámhelyről van szó, ehhez adódnak hozzá a mintegy 1500 autóbuszon, 200 trolin, 630 villamoson és 450 metrókocsin kialakított promóciós platformok.
Ez a mennyiség korábbi becslések szerint Budapest és az agglomeráció köztéri hirdetési piacán az összes reklámlehetőség 10 százalékát teszi ki.
A francia multi mellett egyébként a Publimont Kft. is nyújtott be ajánlatot a Hungaroplakát Kft.-vel, de azt a BKV érvénytelennek minősítette a szakmai alkalmassági feltételek igazolásának elmulasztása miatt. Kérdés, hogy mi következik most. A BKV összegzésében az szerepel, hogy a befejezetlen eljárást követően új közbeszerzést írnak ki. Addig viszont marad a mostani felállás, és a reklámfeladatokat továbbra is az eddigi külsős partnerek végzik változatlan feltételekkel.
A BKV két céggel áll bérleti szerződéses jogviszonyban:- a metrójárművek teljes belső felületét a Promix Zrt. hasznosítja;
- ezenkívül minden más hirdetési platformot a Peron Reklám Kft. kezel 1999 óta.