2024. április 25. - Márk
EUR : 393.51
USD : 368.35
Időjárás ikon13°

Művészet: Lázadnak a fekete táncosok a fehérre sminkelés miatt

Most, hogy a telefon előfizetéstől kezdve a kisbicskáig mindent Csajkovszkij gyönyörű Diótörőjével próbálnak eladni - december van ugyanis - egy érdekes kis-színest hoztam: egyenesen Párizsból,- írja Apáti Bence legújabb blogbejegyzésében.   A francia fővárosból, ahonnan mostanában a legtöbb szélsőliberális, radikálbaloldali hír érkezik. Valamiért - talán a nagy számú bevándorló miatt - a galloknál csapott legmagasabbra a Black Lives Matter mozgalom Amerikából elindult hulláma. Történt, hogy a patinás és nagy múltú Párizsi Operaház új intendánst kapott, aki azon nyomban, hogy elfoglalta kényelmes és elegáns székét neki is látott szélsőbaloldali ellen és kultúrforradalmárkodni, hiszen ha kultúrharc van, akkor kultúrharc van, azt meg illik tiszta erőből, tehát semmiképp sem félgőzzel csinálni. A klasszikus balett, az operajátszás, amúgy is ostrom alatt áll, lám George Floydot sem alkalmazta az American Balett Theatre, a Nessun dorma-t sem énekelhette el a Metropolitanben, balettzenéit sem engedték bemutatni, - valószínűleg ezen sorozatos kudarcai miatt kezdett inkább terhes nők kirabolásával foglalkozni - így a balett és a klasszikus zene rasszistává lettek nyilvánítva. Alexander Neef, aki 2020-ban vette át a színház vezetését, a Le Monde tudósítása szerint kijelentette: azt szeretné, ha a kisebbségek jobban képviseltetnék magukat az operában, ezért leveszi a Diótörőt, a Hattyúk tavát és a Bajadér című baletteket a műsorról. (Amúgy zárójelben, de tök komolyan kérdem, mi a franc jöhet még ebben az elátkozott évben?) Az ok, hogy igencsak illúzióromboló, amikor a Hattyúk tava karában nem egyforma alkatú, magasságú és színű balerinák táncolnak, ezért a koromfekete hölgyeket meg szokták kérni arra, hogy sminkeljék magukat fehérre. (A ducikat pedig, hogy legyenek kedvesek kevesebbet enni, de ez majd egy következő írásom témája lesz.) De nem csak őket. A fehéreket is. Ugyanis a hattyúk tudvalevően híresen rasszista madarak: csak egymással hajlandóak párosodni, ezért aztán fehérek. Szinte az összes. Mínusz a fekete hattyúk, de azok meg a harmadik felvonásban vannak. (Bocs, belsős poén.) Azokban az időszakokban, amikor a darabot játsszák szigorúan tilos napozni, szolizni, de ezek nélkül is minden táncosnőt, a legfehérebbet is kötelező még fehérebbre sminkelni. Mert hát ilyen ez a popszakma, még - és ez talán még fontosabb - ilyenek ezek a fránya hattyúk. Fehérek. Ezt nem érti meg bizonyos Chloé Lopes Gomes kisasszony, aki a Berlini Állami Balett balerinája és aki amúgy érdekes módon szintén francia - mármint egyes fasiszták szerint "francia"- és azért jelentette fel a színházát, mert a Hattyúk tava előadás előtt felszólították, hogy sminkelje fehérre magát. Hangsúlyozom, ez a felszólítás minden balerina esetében elhangzik. Csak van akit ez ugye nem zavar. A feljelentés hatására természetesen a Berlini Állami Balett is szinte azonnal letette a fegyvert, az MTI szerint közleményt adott ki, amelyben arról írnak: fel fogják tárni a túlhaladott és diszkriminatív előadásmódokat és "újraértékelik a hagyományokat". Magyarul a berliniek búcsút inthetnek a Hattyúk tavának és gondolom még jó pár darabnak, de ahogyan azt írtam, a Párizsi Operaház is leveszi, helyesebben betiltja a híres, klasszikus balett előadásokat. Ami részint nagyon szomorú hír, részint viszont kitörő örömmel fogjuk fogadni a Diótörőre és a Hattyúk tavára szomjazó francia és német kultúrmenekültek tömegeit.  Apáti Bence írása itt jelent meg 
Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató