A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki a Facebookra, ez az eddigi legnagyobb összegű, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírság a versenyhivatal történetében– írja az MTI. A hivatal pénteki tájékoztatása szerint a GVH megállapította, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és súgóközpontjában. A fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért – fejtette ki a versenyhivatal.Arról már korábban is felröppentek sajtóhírek, hogy a kormány nekimegy a Facebooknak.A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy az oldalon megosztott tartalmakkal magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Az adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesít üzleti ügyfeleinek, a reklámokat pedig a posztok között elhelyezve juttatja el a fogyasztókhoz. A GVH álláspontja szerint a regisztrációs oldalon megjelenített "ingyenes és bárki csatlakozhat", "ingyenes és az is marad" üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről. A megtévesztőnek talált állítások a nyitóoldalon 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a súgóközpontban 2019. október 23-ig voltak láthatók.
A GVH ÚGY ÍTÉLTE MEG, HOGY AZ INGYENESSÉG ÜZENETE ZAVART KELTHET A FOGYASZTÓKBAN, MERT KOCKÁZATMENTESSÉGET, KÖTELEZETTSÉG NÉLKÜLISÉGET SUGALL, MIKÖZBEN TÖBB SZINTŰ, RÁADÁSUL A KEZELT ÉS A FELHASZNÁLT ADATOK ÖSSZETETTSÉGE MIATT NEM IS EGÉSZEN ÁTLÁTHATÓ FELHASZNÁLÓI ELKÖTELEZŐDÉS ÁLL MÖGÖTTE.