2024. május 19. - Ivó, Milán
EUR : 387.87
USD : 357.68
Időjárás ikon24°13°

Kezdődhet a Hableány kiemelése

Tehermentesíteni kell ugyanis a roncsot és folyamatosan szivattyúzni kell a vizet.

Hétfő délutáni sajtótájékoztatóján Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés várható folyamatát.  Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja.

Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva.  A műveletet a Fővárosi Tűzoltóság búvárai hajtják majd végre, feltehetően félszáraz körülmények között.

A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jut felszínre, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott.

Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok – mondta. Tájékoztatása szerint: amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán.  Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani.

A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz, hiszen ez a bűnügyi nyomozás része.

A kiemelés egy rendkívüli precíziós munka

Jasenszky Nándor hangsúlyozta, a kiemelés egy rendkívüli precíziós munka, hiszen a darushajó elhelyezkedése és rögzítése, valamint a teljes úszómű összeigazítása nagyon nehéz a Duna erős sodrása miatt. Hozzátette, ha ez megtörténik, akkor nyílik lehetőség arra, hogy a hevederekkel összekötött kötélrendszert a Clark Ádám csigájára akasszák.

Ez után a szakemberek különböző méréseket hajtanak majd végre, és megvizsgálják, hogy a kiemelési és kötési pontok helyesek-e. Ha mindent rendben találnak, akkor valóban készen állnak a hajó kiemelésére – fűzte hozzá.

https://www.youtube.com/watch?v=F1R32yTG9dQ&t=23s

A kötélrendszer kialakítása

nagyon nehéz munkafolyamat volt,

hiszen a hevederek elmozdultak a hajón, így nehéz volt a kötési pontokat megtalálni. A kiemelés is nagyon kockázatos, a hajó ugyanis hetven éves, és nem tudni, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott a hajótestnek – hívta fel a figyelmet. Hangsúlyozta, a szakemberek mindent megtettek annak érdekében, hogy a hajót egyben tudják kiemelni, minden szükséges intézkedést elvégeztek, de továbbra sem zárható ki, hogy a Hableány emelésének következtében történik valami.

Lassú és megfontolt folyamat a kiemelés

Jasenszky Nándor beszélt az emelési munkáról is, amely egy lassú és megfontolt folyamat, a vezénylés, az ütemezés és a végrehajtás egyazon irányítási modellben foglal helyet. Egy részletes menettervet állítottak össze, amelyet továbbra is Hajdu János tábornok irányít a helyszínen.

Forrás: Híradó

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató