Igen humorosnak tűnt 2018 tavaszán, amikor egyszer csak megjelent Gyurcsány Ferenc a közösségi médiafelületeken és laza csávóként (ő nevezte így magát egy interjúban) arra hívta fel a figyelmet, hogy írjanak rá, és ő válaszol. Ez egy olyan csali volt, amire jó sokan rá is haraptak, talán nem is sejtve azt, hogy “Feri” jópofizása gyakorlatilag adatgyűjtés volt róluk. S hogy ez miként lehet? Egy kattintással.A Demokratikus Koalíció a 2018-as történelmi vereségét követően új stratégiát vetett be annak érdekében, hogy népszerűsíteni tudja levitézlett politikusait. A megújuláshoz a modern technológiát és informatikai trendeket is segítségül hívták: tömeges elektronikus levélküldő szolgáltatásukat a Mailgun Technologies, Inc.( 548 Market St. #43099 San Francisco, CA 94104, United States) végzi, a cégnek egyébként több mint 100 000 ügyfele van. Gyurcsány “Írj rá Ferire” kampányát a chatbox segítségével tudta megvalósítani, amit a szintén amerikai Manychat, INC. segítségével vesz igénybe. A Manychat rendszerében látszik a Facebookon megadott neve, profilképe, a neme és hogy mikor iratkozott fel, ezek a leiratkozás után is megmaradhatnak.Ezt a szolgáltatást ugyan több magyar cég is használja, de a Demokratikus Koalíció adatvédelemre fittyet hányó viselkedése miatt talán mégsem lehet egészen nyugodt a párt szimpatizánsa. A szolgáltató honlapján közzétett információ szerint naponta 1.3 milliárd (!) embert érnek el, ami már csak azért is izgalmas, mert a chatboxban akkor is megmarad(hat)nak egy felhasználó adatai, ha egyébként már leiratkozott.A ManyChat erőssége főleg a listaépítés, így inkább tekinthető marketingszoftvernek, mint chatbotnak. Szakértők szerint tehát adatgyűjtéshez alkalmas inkább, mint kommunikációs eszköznek, magyarán: Gyurcsány Ferenc és a “írj rá Ferire” tényleg viccesnek tűnő szolgáltatásnak tűnik, holott ez nem más, mint modern adatgyűjtés a Demokratikus Koalíció részéről.
A csali – ahogyan a marketingesek nevezik – gyakorlatilag arra való, hogy feliratkozókat gyűjthetünk vele, így azonnali kapcsolatot építhetünk velük, míg másik nagy előnye az az, hogy irányítható vele a felhasználó figyelme. A network marketing alapja a kapcsolatépítés, melynek egy része automatizálható, vagyis személyes jelenlét nélkül, előre programozott kérdésekkel jobban megismerhető az érdeklődő felhasználó, akinek a válaszai alapján az is eldönthető, hogy érdemes-e vele személyesen is felvenni a kapcsolatot. MINDEN EGYES KATTINTÁS, ÚJ ADAT
A boommarketing oldalán részletesen leírják, milyen lehetőségek elérhetőek a szoftverben, így például a broadcasts, melyek pontosan úgy működnek, mint a klasszikus hírlevelezés. Előre megírható egy üzenet, amit akár azonnal vagy időzítve is szétküldhető mindenkinek, aki korábban már felvette velünk a kapcsolatot Messengeren keresztül. A broadcastok szegmentálhatóak, tehát ki lehet választani, hogy például csak a női követők kapjanak üzenetet vagy éppen csoportokra osztva őket a feliratkozás helye/ideje alapján célozzák meg a felhasználót, esetleg az aktív folyamatok alapján. A sequences segítségével többféle folyamatot is elkészíthető előre, ahová a felhasználók feliratkozhatnak, míg a Keywords, azaz a kulcsszavak funkcióval megadhatóak bizonyos szavak és kifejezések, amiket a bot figyelni fog a beszélgetésekben. Lényege, hogy minden egyes kulcsszóhoz meg lehet adni egy előre megírt választ, amit akkor küld el a bot, ha a beszélgetőpartner leírja a figyelendő szó egyikét. A ManyChat marketingjellegű beállítottságát nagyon jól tükrözi a Growth Tools névre keresztelt menüpont, ahol különböző widgeteket is lehet használni. Ezek lényegében a weboldalunkba beágyazható elemek, amik a listaépítést és az érdeklődők elérését hivatottak segíteni – írja a Boommarketing.Az átlag felhasználó pedig talán mit sem sejt abból, hogy minden egyes kattintással újabb adatokat szereznek meg róla.
Persze ehhez azért mégis hívtak segítséget: a Demokratikus Koalíció frakciója közel 18 millió forint értékben kötött megbízási szerződést a Marketing and Analytics Kft.-vel 2018. július és december közötti időszakra – közösségi médiával kapcsolatos tanácsadásra. Utóbbi részéről az a Suga Gábor Patrik írta alá a dokumentumot, akinek nem először volt szerencséje akkor, amikor a DK háza tájékán közpénzosztásra került sor. Pedig Gyurcsány közösségi megjelenései mögött nem ő, hanem egy 23 éves frissen végzett egyetemista, Adámy Péter, illetve párfős social csapata áll, legalábbis az Azonnali szerint. A portál azt írja: Adámy 2016 óta dolgozik a Demokratikus Koalíciónak és neki köszönhető, hogy Gyurcsány Ferencből influenszert varázsolt. A fiatalember a Corvinuson végzett, politológiát tanult és igencsak hisz a pártban, annak európaisága miatt. A lapnak adott interjúban Adámy elmondta, hogy nemcsak megismertették Gyurcsányt, hanem integrálható fiatalokat szereztek politikai tőkét kovácsolva a kattintásokból.Most eljutottunk abba a fázisába a projektnek, hogy sokezer fiatal megismerte a Ferit, végre elérjük őket. Persze a követők fele poénból nézi a tartalmat, de ott egy réteg, akiket integrálni lehet. Nem párttagságra gondolok persze, jelenleg egy nem hagyományos ifjúsági szervezet kidolgozásán vagyok rajta. Jövő tavaszig ki is derül, hogy mi lesz ez. A következő lépés a fiatalok elérése után, hogy el kell engedni a Ferin csak nevető embereket.Hozzáteszi: eddigi legjobb ötletének azt tartja, hogy elfogadtatta Gyurcsányékkal a chatbox és az Instagram használatát. A fent leírtak alapján pedig nem is kérdés, hogy miért.
