A csepeli gerincút első szakaszát Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat és Németh Szilárd vezette Csepel Önkormányzata megvalósította. A 2. és 3. szakasz tervezésére, előkészítésére Borbély Lénárd Csepel polgármestere és Talós István megállapodása alapján 400 millió forint saját fővárosi forrást biztosítottak. Ez a munkák elkezdéséhez elegendő volt, de a teljes kiviteli tervek elkészítéséhez már nem. Ezért a kormány, fontosnak ítélve ezt a fővárosi fejlesztést és Budapestet támogatva befogadta az Unió által finanszírozott CEF projektlistába. Ezzel lehetősége nyílt a fővárosnak 900 millió + Áfa forrás megpályázására, amelyet kikötőfejlesztésre költhettek volna. A Fővárosi Közgyűlés a februári döntésén el is fogadta, hogy pályázzanak és biztosította hozzá az önrészt.
Csakhogy a pályázat elkészítése során durva hibát követett el a Karácsony-féle vezetés, ugyanis nem kikötőfejlesztésre, azaz a kikötőhöz kapcsolódó, annak megközelítését szolgáló útfejlesztésre pályáztak, hanem simán beadták, mint útfejlesztés.
Ezért – érthető módon – az Európai Bizottság a kiértékelési jelentésben nem tesz említést a Főváros és a BKK csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítését célzó projektjavaslatról, mivel téves benyújtás miatt azt részletesen nem értékelték, mivel “Kikötő” helyett a “Közút” alprioritásba került benyújtásra, ahol a pályázat nem volt támogatható.
DEMSZKY 1993-BAN MEGÍGÉRTE, TARLÓS 2012-BEN MEGVALÓSÍTOTTA, KARÁCSONY 2020-BAN ELCSESZTE
A gerincút már egy régóta küzdelmes témája a kerület önkormányzatának. Borbély Lénárd, Csepel polgármestere a PestiSrácok.hu-nak elmondta: a gerincút megépítése egy 1993-as történet, amit még Demszky Gábor ígért meg.Minden választási kampányban megígérte ezt. Aztán jött Tarlós István főpolgármestersége és akkor az ő támogatásával megépült a gerincút első szakasza 2012-ben– mondta a kerület fideszes polgármestere. Hozzátette: az építést három szakaszra bontották. A következő önkormányzati ciklusra 2014 és 2019 között – amikor már Borbély Lénárd volt a polgármester-, akkor Tarlós Istvánnal megállapodtak abban, hogy a gerincút további szakaszainak megépítésére folytatják a tervezést. Erre 400 millió forintot elkülönített a főváros a költségvetésében. Mint mondta: azt már lehetett látni, hogy ez a pénz nem lesz elegendő a projekt teljes tervezésére. Úgy döntött az önkormányzat, hogy a második és a harmadik szakaszt összevonják és egyben fogják terveztetni és kivitelezni is majd. Erre jött egy olyan pályázati lehetőség, amit az Európai Unió nyitott meg. Ez egy úgynevezett CEF-es pályázat, ahol kikötőre és kikötővel kapcsolatos fejlesztésekre lehet pályázni. A kormány felismerte, hogy a gerincút egy fontos infrastrukturális beruházás a kerületnek és Budapestnek is.
Éppen ezért a kormány befogadta a gerincutat a projektlistába, amivel lehetőség nyílt arra, hogy pályázhassanak az uniós támogatásra. Erről februárban született egy közgyűlési döntés. A pályázatot úgy kellett volna beadni, mint kikötőhöz vezető infrastrukturális fejlesztés, ami teljes mértékben megállja a helyét, hiszen a gerincúton keresztül egy könnyű eljutási lehetőség lenne biztosítva a csepeli szabadkikötőhöz– mondta lapnak Borbély Lénárd.
A helyzet azonban az, hogy a fővárosi „szakértők” úgy adták be a pályázatot, mint egy sima útfejlesztést, aminek semmi köze nincs a kikötőhöz. Éppen ezért tartalmi értékelés nélkül egyértelműen elutasították ezt a pályázatot.Ilyen durva szakmai hibát azt hiszem, hogy nagyon ritkán lehet elkövetni, én úgy gondolom, hogy akár szándékosság lehet a dolog mögött. Nem tudom elképzelni, hogy más legyen– tette hozzá Csepel polgármestere. Elmondta: azt fogja kérni Karácsony Gergelytől, hogy mivel ezt a pályázatot így sikerült beadni, és nettó 900 millió plusz ÁFA támogatási lehetőségtől elesett a kerület, ezért a főváros a költségvetéséből különítse el ezt a pénzt a további tervezésre és pótolják ki a szükséges fedezetet. Borbély Lénárd elmondta, hogy amióta Karácsony Gergely a főpolgármester, azóta a csepeli önkormányzat tudta nélkül a belváros központjába egy hajléltalanszállót akart már telepíteni, ráadásul a főpolgármester kihúzta az önkormányzatot az összes, a ciklusban lehetséges útfelújításból is, megvétózta egy nagy P+R parkoló megépítését, továbbá elvonta az európai uniótól nyert bicikliút-hálózat fejlesztésből a pénzt is. (Ez utóbbit nemcsak Csepeltől, hanem másik két kerülettől is megvonta.)
A kerületem nevében elvárom a főpolgármestertől, hogy álljon helyt, ha már így adták le ezt a pályázatot és fizesse ki a fővárosi önkormányzat a tervezés további költségeit, hiszen eleve fővárosi beruházásról van szó– mondta a Pestisrácoknak a polgármester.
DOBREV KLÁRA AZ “UNIÓS PÉNZT AZ ÖNKORMÁNYZATOKNAK” SZLOGEN ANYJA MOST CSÖNDBEN VAN
Az eset abból a szempontból is érdekes, mivel az ellenzék, élén Gyurcsány feleségével állandóan azt harsogja, hogy nem jut elég uniós pénz a magyar önkormányzatokhoz, különben se “Orbán osztogasson”. Dobrev Klára DK-s EP-képviselő már tavaly szeptemberben azzal kampányolt, hogy:akik a demokratikus, közös ellenzéki jelöltekre szavaznak, biztosak lehetnek abban, hogy nemhogy nehezebb, hanem még talán könnyebb is lesz forrásokhoz jutni.Gyurcsányné egyik legfrissebb posztjában pedig azzal dicsekszik, hogy a DK-s újbudai önkormányzat sikeresen pályázott az Európai Unióhoz. 1,5 milliárd forintot nyertek egy online kulturális közösség felépítésére. Most azonban csendben van, nem szólal fel a fideszes csepeli önkormányzat ügyének érdekében. Úgy tűnik, ha nem ellenzéki önkormányzatról beszélünk, akkor az már se Karácsonynak, se Dobrevnek nem fontos.
Az ügyben megkérdeztük Dorosz Dávidot is, aki jelenleg a fővárosi önkormányzat klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettese, de cikk megjelenéséig nem kapott választ a Pestisrácok.hu.Forrás: Pestisrácok.hu
