2021. szeptember 17. - Zsófia
EUR : 348.9
USD : 296.38
Időjárás ikon21°16°

A nyugati professzorok a rasszizmusra utaló jegyeket vizsgálják Shakespeare műveiben

Az egyetemi kurzuson az őszi szemesztertől Shakespeare munkásságával foglalkoznak majd, ám korántsem a megszokott módon. Az induló kurzus tervezett tematikája szerint az alkotásokat többek között a faji hovatartozás, a gyarmatosítás és a fehér felsőbbrendűség szempontjából elemzik majd, összességében pedig azt fogják vizsgálni, érdemes-e egyáltalán tanítani a hallgatóknak a legendás drámaíró műveit.

Már William Shakespeare művei is rasszisták – legalábbis bizonyos vélemények szerint. Az angol drámaíróval kapcsolatban egyre több problémát vetnek fel az emberek, és sokan – köztük oktatók is – úgy vélik, hogy nem kellene tanítani a műveit. Azok ugyanis a rasszizmushoz és a fehér felsőbbrendűséghez köthetők, szerintük.
 
Nemrég az egyesült államokbeli Syracuse Egyetemen derült ki, hogy az őszi szemeszterben az irodalmi tanszéken a híres drámaíróval kapcsolatos kurzust indítanak. Ennek során Shakespeare munkásságával fognak foglalkozni, és azzal, hogy érdemes-e azt tanítani a hallgatóknak. A diákok meg fogják beszélni a faji hovatartozás problémáit, a gyarmatosítást és a fehér felsőbbrendűséget, mindezt Shakespeare műveivel kapcsolatban.
 
A kurzus leírása szerint lehet majd hallani érveket Shakespeare mellett és ellen is. Ezen kívül a RaceB4Race eseménysorozat munkásságával is fognak foglalkozni az angol drámák mellett. A RaceB4Race keretében előadás-sorozatokat szerveznek azon színes bőrű, tudományokkal foglalkozó személyeknek, akik a faji hovatartozás témájával foglalkoznak az újkor előtti irodalmi művekben – derült ki a közleményből.
 
Az egyetemi kurzust Aley O’Mara fogja tartani, aki jelenleg a queer aszexualitást tanulmányozza a Shakespeare idejében íródott művekben. Az egyetem oldalán a róla szóló leírásban egyébként a nemileg semlegesnek számító „they/them” névmásokat használják rá vonatkozóan.
 
A doktori diploma előtt álló oktató a disszertációjában azzal foglalkozik, hogy az angol reformáció idején ellenségesen tekintettek a cölibátusra, és ez megalapozta a heteroszexuális házasság kultúráját. Ez szerinte egyben ahhoz is vezetett, hogy a cölibátus esetleges szimpatikus módon való ábrázolása ellenállást válthatott ki a heteronormativitás irányába.
 
Az új kurzussal azonban nem mindenki ért egyet a hallgatók közül. Carson Gambaro a Campus Reformnak elmondta, hogy szerinte a kurzus egy utópikus mellékterméke az egyre terjedő cancel culture-nak. A diák elmondása szerint nem tud egyetlen kapcsolatra sem gondolni a gyarmatosítás és a XVI. századi tragikus drámák között, és azt sem érti, hogy miért nem lehet egyszerűen csak értékelni a művészetet.
 
Egy másik diák érthetetlenségét fejezte ki. Szerinte ugyanis rendkívül furcsa, hogy a kurzus arról szól, hogy tanítsák-e Shakespeare műveit – közben pedig éppen ezt teszik a kurzus keretében, tanítják a műveit. A neve elhallgatását kérő diák szerint Shakespeare az egyik legnagyobb befolyással rendelkező szerző. Ő ráadásul nem hallott még arról, hogy bárki is azt mondta volna, hogy Shakespeare a rasszizmust vagy az imperializmust népszerűsíti.
 
Vannak azonban olyan oktatók is, akiknél fel sem merül a kérdés, hogy Shakespeare-t tanítsák. A Disrupt Texts nevű tanári kezdeményezés égisze alatt azt követelik egyes tanárok – akik között amerikai oktatók is vannak –, hogy ne kelljen oktatniuk a híres drámaíróról.
 
A Disrupt Texts alapítója, Lorena German szerint nem lehet felelősségteljesen tanítani Shakespeare-t az iskolákban úgy, hogy közben nem rombolják az emberek fejlődését. Egy tanár, Amanda McGregor szerint pedig az angol drámaíró művei tele vannak problémás és idejétmúlt elvekkel, például nőgyűlölettel, rasszizmussal és az osztályok közötti diszkriminációval. Az egyik oktató szerint pedig Shakespeare művei helyett olyanokat kellene előtérbe helyezni, amelyek jobban reprezentálják a fekete bőrű és hispán diákokat, és a mai kor ügyeivel foglalkoznak.
 
Forrás: V4NA

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató