2023. február 06. - Dóra, Dorottya
EUR : 384.95
USD : 352.2
Időjárás ikon-9°

Őrjöng a Telex: Az ATV Magyarország legnagyobb orosz propaganda-oldala

Aki kimondja az igazat az orosz propagandista. A Vadhajtások.hu is az, hiszen mindenhol így hivatkoznak ránk. És most az történt, hogy a Telex nevű ukrán propaganda blog odáig jutott, hogy az ATV lett a legnagyobb orosz propaganda Magyarországon. Teljes terjedelemben közöljük firkálmányukat.

Íme: 

A Roszatom elvitte az ATV-t Moszkvába, ahol megállapították: nem működnek a szankciók

Több kérdést is felvető riport jelent meg az ATV Heti Napló című műsorának múlt vasárnapi adásában. A közel tíz perces anyagban azt járja körül az Oroszországba kiutazott stáb, milyen az élet egy háborúban álló, nyugati szankciók által sújtott országban. Az anyag címe: „Hogyan él a szankciókkal sújtott Oroszország? Nélkülözés van, vagy mindent ugyanúgy meglehet kapni?” A konklúzió röviden: minden szép és jó, gázból és olajból van „dögivel”, a lakásokat pedig hihetetlenül felfűtik.

A stáb egy Roszatom által rendezett sajtóút keretében jutott ki Oroszországba – tudtuk meg diplomáciai forrásból. Úgy tudjuk, az orosz állami tulajdonú atomenergiai konszern Magyarországról az ATV mellett a köztévét és a KESMA-hoz tartozó Világgazdaság nevű lap tudósítóját vitte ki egy Szocsiban rendezett atomenergiai expóra.

Szocsiban az ATV stábja interjút is készíthetett Szijjártó Péter külügyminiszterrel, ami azért kuriózum, mert a kormányzati kommunikációs direktíva szerint a Fidesz vezető politikusai nem adhatnak szervezett interjút a kormánnyal kritikus sajtónak, legfeljebb csak kutyafuttában nyilatkozhatnak, ha az orruk elé dugnak egy mikrofont. Ehhez képest Szijjártó Oroszországból kifejezetten az ATV-n keresztül üzent az őt kritizáló amerikai nagykövetnek.

A riportot Novák András, rutinosnak számító külpolitikai tudósító készítette. Novák maga is többször szerepelt a hírekben, például akkor, amikor 2012-ben menesztettékaz RTL Klubtól, mert kiderült, hogy egy rasszista támadásról készült tudósításban nem az áldozatot interjúvolta meg. Két éve akkor került rivaldafénybe, amikor a 2020-as amerikai elnökválasztásokról bejelentkezve több, egyébként a trumpista narratívába illeszkedő valótlanságot állított, idén márciusban pedig a 444 írta meg, hogy a Filmintézet támogatásával 8 részes dokumentumfilm-sorozatot készíthet az egyik kormányzati program sikeréről.

A mekis fagyi ugyanolyan

Novák múlt héten bemutatott riportjával az első probléma, hogy azt mondja, elmentek Moszkvába és Szocsiba, hogy megnézzék, milyen most a helyzet a háború kitörése óta. A riportban Novák nem említi, hogy a Roszatom sajtóútjának keretében utaztak Oroszországba, ez csupán az egy héttel korábbi bejelentkezésből derülhetett ki. Tehát aki csak az eheti adást látta, nem kapott meg minden információt a tudósítás elkészülésének körülményeiről.

Ezek után a videóban Novák azt mutatja be, hogy mennyire gondtalan az élet Moszkvában, ezt pedig például a moszkvai poszt-McDonalds-szal illusztrálja.

„Amikor terveztük, hogy eljövünk Oroszországba, nagyon sokan kérték, hogy kóstoljuk meg, hogy milyen lett az orosz Meki”

– vezeti fel Novák a műsoridő egyébként bő negyedét kitöltő blokkot, amelyben tesztelte az Oroszországból kivonult McDonald’s helyén megnyílt gyorséttermet. Ebből a részből valószínűleg releváns információkhoz juthatnak a nézők arról, hogy milyen az élet a háború miatt már fél éve recesszióba süllyedt országban, hiszen Novák tolmácsolásában megtudhatjuk, hogy a sült krumpli gyorsfagyasztott (egyébként a McDonald’s-é is az), a húspogácsa „más”, „nem sikerült lekoppintani”, a csirkés szendvics „nem finom”, a kóla hasonló, a fagylalt viszont:



„őszinte leszek, ez egy az egyben olyan, mint a mekis fagyi”.

A nyugati szankciók hatástalanságára másik bizonyítékként Novák azt hozta, hogy mindenféle csokoládét lehet kapni a boltban, és egyébként Coca-Cola és Pepsi termékeket is árulnak, pedig ez a két cég szintén azt állította a háború elején, hogy kivonulnak Oroszországból.

„Szóval egyelőre itt nem nagyon érzik az emberek, hogy bármilyen szankciók miatt ők kevesebbet vásárolhatnának”
– összegez a riporter, majd ezután egy félperces blokkban ledarálta, hogy az egyik belvárosi áruházban „hihetetlen árukínálat” van, nem úgy néz ki, mintha a nagy márkák kivonultak volna.

Ezek után hirtelen egy nukleáris fűtőelemgyárba csöppen a néző, majd következik a riport legerősebb része, a lezárás, amit külön is érdemes megtekinteni, mert itt a hangsúlyozás is kifejező:

Szóval picit emelkedett a benzin ára, de még így is olcsó, senki nem tette le emiatt az autóját. Gáz és olaj „van dögivel” (ami talán nem meglepő egy nyersanyagban dúskáló országban), a lakásokat pedig „hihetetlenül fűtik”, 24-25 fok van mindenhol.

A stúdióban Sváby András összegezve a riportot hozzátette: „tehát ennyit a szankciókról, úgy látszik, hogy sok céget egyáltalán nem érdekel, ilyen a Dior, a KFC, a Burger King vagy akár a Decathlon”.

Nem mindegy, mi megy le a tévében

A riport több szempontból sem volt tét nélküli. Egyrészt, ahogy Sváby a felvezetőjében is jelezte, a háború kitörése óta Novák csapata volt az első magyar tévéstáb, amely élőben jelentkezett be Moszkvából. Ez azért fontos, mert magyar újságíróként nem egyszerű mostanában vízumot szerezni Oroszországba.

Mivel az orosz agresszióra válaszul Oroszországra kivetett nyugati szankciókat a Fidesz az elsőszámú politikai kérdéssé tette, és a kormány legfontosabb állítása, hogy Oroszország köszöni szépen jól van, bezzeg Európa „lábon lőtte magát a szankciókkal”, nem mindegy, hogy milyen képet kap a magyar közönség az orosz helyzetről. A Fidesz politikai érdekei szempontjából vélhetően az is fontos, hogy ne csak a törzsszavazók higgyék el a kormány narratíváját, hanem az ellenzékiek is.

Novák riportja pedig éppen a kormány narratíváját erősítheti, amely szerint minden rendben Oroszországban, ami elszigetelt esetekben talán tűnhet így (finom a csokifagyi), ám a hivatalos adatok szerint hónapok óta recesszióban van az orosz gazdaság, nyáron pedig már a szovjet időket idéző áruhiányról beszéltek. 

A Heti Napló egyébként rendszeresen bekerül a 20 legnézettebb magyar műsor közé, jellemzően 2-300 ezer nézőt érnek el, vagyis a kormánnyal kritikus közvélemény alakulása szempontjából nem irreleváns, hogy milyen képet mutatnak a műsorban például a szankciókról.

Kérdésünkre Sváby András, a műsor névadó műsorvezetője azt mondta, hogy a „tehát akkor ennyit a szankciókról” mondatot úgy értette, hogy szükség van a szankciókra, de láthatóan rosszul működnek. Arra a felvetésre, hogy Novák riportja egyoldalú, nem tartalmaz háttérinformációkat, statisztikákat, Sváby azt felelte, hogy

ez egy videónapló típusú anyag, amibe műfajilag nem is férne bele háttérelemzés és szakértők.

A riporttal kapcsolatban kerestük Novák Andrást is, de ő nem kívánt a témával kapcsolatban nyilatkozni.

A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy a riport megjelenése előtt Nováknak volt egy élő bejelentkezése Oroszországból, szintén a Heti Napló műsorában, ebben pedig több, a putyini rezsimmel kapcsolatos kritikus állítás is elhangzott. Itt egyrészt – ha nem is bőven kifejtve, de – jelezte, hogy a Roszatom segített a stábnak az úttal, másrészt pedig azt, hogy börtönbüntetés jár, ha valaki kimondja, hogy háború, a háborúellenes tüntetőket lecsukják és megverik, sok cég egyébként valóban kivonult az országból, új autóra éveket kell várni, a közösségi médiát pedig cenzúrázza az állam.

 

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató