2024. április 28. - Valéria
EUR : 392.91
USD : 365.8
Időjárás ikon23°

Az orosz olaj után a kínai akkumulátoroktól retteg az EU

Egy újabb függésre hívja fel a figyelmet egy tanulmány, amelyet az unió vezetői október elején tárgyalnak majd.

Az Európai Unióban épp olyan függés alakulhat ki 2030-ra az autókba szerelhető kínai lítium-ion akkumulátorokkal kapcsolatban, mint ahogy az ukrajnai háború előtt függött az európai gazdaság az orosz földgáztól – állapítja meg egy tanulmány, amely az uniós vezetők számára készült.

A spanyol elnökség által készített, a Reuters hírügynökség által megszerzett dokumentumról az EU október elején, Granadában megrendezendő találkozóján tárgyalhatnak majd, ám vélhetően erős érvként jön elő annál a versenyvizsgálatnál is, amelyet a múlt héten jelentett be Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a kínai autóiparba áramló állami támogatások ügyében.

Ezek a szubvenciók nemcsak az autóiparba, hanem a beszállítói láncba – így az akkumulátorgyártásba – is bőkezűen áramolnak,

így jó eséllyel az EU dömpingvizsgálata a Magyarországon sorra épülő akkuüzemeket is érinti majd.

A Reuters által idézett jelentés azonban ennél tovább megy, és alapvetően nem az európai ipart megfojtó dömpingárakra irányul, hanem a „de-risking” vagyis kockázatcsökkentés alapelvét emeli ki: ebben az esetben azt a veszélyt, hogy az európai ipar túlságosan is függ majd a kínai ipartól.

Az Európai Bizottság elnöke egyébként erről is beszélt múlt heti, az EP strasbourgi ülésén tartott évértékelőjében, felhívva a figyelmet arra, hogy Afrikában és Latin-Amerikában is aktivizálnia kell magát az uniónak a nyersanyagok megszerzése érdekében, mielőtt ott építenének ki feldolgozói kapacitásokat – és, amit nem említett, mielőtt a kínaiak mindent lebányásznának az európaiak orra elől.

A lítium-ion akkumulátorok ráadásul nemcsak az autógyártásban fontosak, hanem az energiatermelésben egyre nagyobb szerepet kapó megújulóknál is, a megfelelő kapacitás biztosítása tehát az EU dekarbonizációs céljainak teljesítése szempontjából is elsőrendű – állapítja meg a jelentés. A legnagyobb probléma mégis az, hogy az elektromos autóknál használt akkumulátorok és fűtőelemek esetében erősen függ Európa Kínától, erőteljes fellépés nélkül pedig tovább romolhat a helyzet - teszik hozzá.
 

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató