Míg az október 7-i terrortámadás után még nagyjából kiegyensúlyozott volt a közösségi média, később egyértelműen a palesztinpárti bejegyzések kerültek többségbe – derült ki a The Economist vizsgálatából. Módszerük az volt, hogy a mesterséges intelligencia segítségével az X-en, az Instagramon és a YouTube-on vizsgáltak meg egymillió bejegyzést a témában.
Eredményeik szerint az idő elteltével éles fordulat következett be: október 19-re 3,9-szer több palesztinpárti bejegyzés vagy hozzászólás született, mint Izrael-párti.
If you scroll through a typical X (formerly Twitter) feed, it looks like sympathy for Israel following last month’s attacks has dried up. But do such views reflect overall opinion? https://t.co/Ed7j6wZF4c 👇
— The Economist (@TheEconomist) November 3, 2023
A cikk emlékeztet rá, hogy Izrael sokkal rosszabb színben tűnik fel a közösségi médiában, mint a közvélemény-kutatásokban. A YouGov felmérése szerint például az Egyesült Államokban október 20-án három Izrael-párti jutott minden palesztinpártira, ugyanezen a napon a közösségi médiában mégis kétszeres túlsúlyban voltak a palesztinpárti bejegyzések.
Hogy miért ilyen óriási szakadék, arra a The Economist csak rövid magyarázatot ad.
Szerintük fontos tényező lehet a kor.
A fiatalok, akik nagyobb arányban használják a közösségi médiát, gyakrabban a palesztinokat támogatják. Idesorolták még, hogy az idősebb generáció köreiben népszerűbb Facebookot nem vizsgálták, miközben valószínűleg ott a legbarátságosabbak Izraellel. Úgy vélik, általánosságban az Izraelt támogatók nem olyan hevesek az online térben.
(MNO)