2024. július 25. - Jakab, Kristóf
EUR : 391.96
USD : 361.72
Időjárás ikon28°18°

Lezárult a hatósági vizsgálat: 2022-ben magyar választók tömegeinek kerültek külföldre a személyes adatai

Magyar választópolgárok tömegeinek személyes adatai kerültek külföldre a 2022-es választási kampány idején – derül ki az adatvédelmi hatóság nemrég lezárult vizsgálatából. A NAIH honlapján elérhető jelentés szerint a Márki-Zay Pétert támogató hódmezővásárhelyi egyesület által megbízott cég egy osztrák magánszemélytől szerezte be a telefonos kampányban megkeresett magyarok nevét, elérhetőségét. Mindeközben a Bajnai Gordon-féle DatAdat-csoport ügyei miatt is folytatódik az eljárás. Nem kizárt, hogy az adatvédelmi hatóság megállapításai a most létrejött, Lánczi Tamás vezette Szuverenitásvédelmi Hivatal érdeklődését is felkeltik.

Elkészült a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) jelentése a 2022. március 29-i tömeges kampány sms-küldéssel összefüggésben megvalósult adatkezeléssel kapcsolatban. A NAIH megállapította, hogy jogsértés történt, ugyanakkor mind a konkrét külföldi tömeges sms-küldő cégek, mind pedig a baloldal által megbízott lebonyolítók kapcsán további eljárásokat folytat. A jelentésben nincs arra utalás, hogy a két szál összekapcsolódna. Közel két év után tehát még mindig nem lehet tisztán látni a botrányos ügyben.

Emlékezetes, hogy száznál is több bejelentés érkezett az adatvédelmi hatósághoz a választások előtt az ellenzéket népszerűsítő sms-kampány ügyében. A bejelentők azt kifogásolták, hogy 2022. március 29-én kéretlen, politikai tartalmú sms-üzeneteket kaptak három telefonszámról a személyes használatukban lévő mobiltelefonszámra. 

A kéretlen üzenetekben arra buzdították őket, hogy szavazzanak az ellenzékre. A feladó nélküli sms-ek keresztneveket, illetve az előfizetőkhöz kapcsolódó neveket is tartalmaztak. A panaszosok azt kifogásolták, hogy hozzájárulásuk nélkül kezelték a nyilvános telefonszámjegyzékben nem szereplő telefonszámaikat, kéretlen ellenzéki politikai hívások céljából. 

A NAIH hivatalból indított eljárást az ügyben. A kérdés az, hogy kik, milyen forrásból, milyen célokból és milyen jogalappal kezelték a nagy számú felhívott érintett telefonszám személyes adatát politikai célokból a 2022. tavaszi ellenzéki kampány során.

Az adatvédelmi hatóság a szerződéses láncolatok visszafejtésével, számos közvetítőn át jutott el az adatkezelésért felelős személyek azonosításáig. A panaszokban szereplő hívó telefonszámokat biztosító telefonszolgáltatókon, call centereken és köztes ügynökökön keresztül történt a tömeges politikai hívások lebonyolítása. Az alábbi ábrán látható a feltárt szerződéses láncolat.

A Datadat GmbH nyilatkozata szerint a vizsgált 2022. tavaszi időszakban nagyszámú megbízást teljesítettek számos megrendelő számára, és az összes adatot törölték a megrendelés teljesítését követően, így nem tudták beazonosítani a konkrét hívások megrendelőjét. 

Az adatvédelmi hatóság szerint: „A DatAdat Professional Kft. és a Datadat GmbH cégeken kívül a Datadat GmbH nyilatkozatai szerint a jelenleg vizsgálton kívüli más politikai marketingkampányokban részt vett még a Datadat OÜ is. 

Bár az eljárás során tagadták az összefonódást, a Datadat GmbH munkatársainak a megbízási szerződések mellékletében megadott e-mail-címei doménje és országkódja „@datad.at”, amely azonos a DatAdat Kft. és a Datadat OÜ által használt e-mail-címének doménjével és országkódjával. Ezenkívül a Datadat GmbH, DatAdat Kft. és a Datadat OÜ tulajdonosi és ügyvezetői köre is átfedést mutat.”

Egy másik érdekes szál, hogy a Márki-Zay-féle Vásárhely Jövőjéért Egyesület a kampányhívások lebonyolítására a NIB Research Kft.-nek adott megbízást anélkül, hogy konkrétan meghatározta volna a megkeresendő személyeket. Utóbbiak kapcsolati adatait a NIB Research Kft. szolgáltatta, egy osztrák lakcímű harmadik fél magánszemélytől beszerezve azokat, csak ezen kampány idejére. Ez az osztrák lakcímű magánszemély nem válaszolt a NAIH megkereséseire. E tekintetben a hatóság tovább vizsgálódik.

Mindemellett az adatvédelmi hatóság szerint: „A Datadat-cégcsoporton keresztül lebonyolított hívások esetén a Call to Action Hungary Kft. saját marketing-adatbázisából történtek a hívások. Ennek az adatbázisnak a jogi megfelelőségét a hatóság külön eljárásban fogja vizsgálni.”

Eközben a NAIH egy másik szálon is elindult, és megpróbált utánajárni, hogy technikailag milyen konkrét szereplők intézték a tömeges sms-küldéseket. Az adatvédelmi hatóság megkeresésére a telefonszámok tekintetében a telefonszolgáltatók úgy nyilatkoztak, hogy valamennyi üzenet a BitMessaging Kft.-hez kapcsolódott. 

A vállalkozás tömeges sms-küldő szolgáltatást biztosít hazai és külföldi ügyfelek számára. A BitMessaging Kft. nyilatkozata szerint az sms üzenetküldések a SINCH UK Limited nevű társaságon keresztül valósultak meg.

A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda megállapította, hogy az üzenetküldésben a SINCH Ltd. társaságon kívül két másik társaság érintett, a szintén az Egyesült Királyságban regisztrált Infobip Ltd. és a Hollandiában regisztrált Silverstreet BV. Az Infobip Ltd. hatóság általi megkeresése sikertelen volt, és nem tudtak kapcsolatba lépni a Silverstreet BV. nevű társasággal sem. 

A NAIH következetes álláspontja szerint az Európai Unión belül is adatszuverenitási és a nemzetbiztonsági kérdéseket vethet fel, ha nagyszámú magyar érintett politikai véleményét is magában hordozó személyes adatait szükségtelenül külföldön tárolják és dolgozzák fel, miközben az megoldható lenne Magyarországon belül is.

Éppen ezért egyáltalán nem kizárt, hogy az adatvédelmi hatóság megállapításai a most létrejött, Lánczi Tamás vezette Szuverenitásvédelmi Hivatal érdeklődését is felkeltik.

(MNO)

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató