Csökkentenék 20,8 százalékról kilenc százalékra a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot. Az EU folytatja a tárgyalásokat a kínai hatóságokkal, és nyitottak olyan megoldásra is, amelynek révén a kiegyenlítő vámok elkerülhetők lesznek.
Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy csökkentsék 20,8 százalékról kilenc százalékra a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot
– jelentette be az európai uniós végrehajtó testület kedden Brüsszelben. Az indoklás szerint a döntést a tavaly októberben elindított, folyamatban lévő szubvencióellenes vizsgálat keretében hozták.
A bizottság július elején jelentette be, hogy ideiglenes jelleggel 37,6 százalékig terjedő kiegyenlítő vámot vet ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek (BEV) behozatalára, mindazonáltal hozzátette, hogy a testület által vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak.
Az átlagosan 20,8 százalékos vám az elektromosjármű-gyártásban érdekelt azon kínai vállalatokra vonatkozott, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban. Az intézkedés célja az olcsónak tartott, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjének megakadályozása.
Az ideiglenes vámok legfeljebb négy hónapig érvényesek, ezen időtartamon belül – vagyis október elejéig – az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. Megállapodás esetén a vámok ötéves időtartamra véglegessé válnak.
A brüsszeli bizottság kedden azt is bejelentette, hogy az EU folytatja a tárgyalásokat a kínai hatóságokkal, és nyitottnak mondta magát olyan megoldásra is, amelynek révén a kiegyenlítő vámok elkerülhetők lesznek.
A testület jelezte: egyelőre az ideiglenes vámokból érkező bevételt is félreteszik, hogy szükség esetén rendelkezésre álljon.
A Kínából importált elektromos autókra július eleji hatállyal kivetett uniós büntetővámokra válaszul jelentősen visszaesett a múlt hónapban az Európai Unió tagállamaiban forgalomba helyezett kínai villanyautók száma. A számait már közlő 16 uniós tagállamban együttesen 45 százalékos csökkenést mutattak ki júniushoz képest, ám érdemes megjegyezni, hogy épp a büntetővám bevezetésére készülve az utolsó pillanatban még rengeteg kínai villanyautót vámoltattak az eredeti 10 százalékos tarifával és adtak át a kereskedőknek júniusban, amivel magasra emelték a bázist.
(vg.hu)