2025. november 10. - Réka
Időjárás ikon
EUR 386.25 :
USD 334.73 :

Kiderült, miért omlott le a tragédiát okozó előtető az újvidéki állomáson

A kivitelezők korábbi állításait cáfolja az újvidéki főügyészség vizsgálata, amelynek során kiderült, hogy a november 1-jén leomlott előtetőn igenis folyt munka. Egy új betonréteg növelte terhelé...

A kivitelezők korábbi állításait cáfolja az újvidéki főügyészség vizsgálata, amelynek során kiderült, hogy a november 1-jén leomlott előtetőn igenis folyt munka. Egy új betonréteg növelte terhelését, idővel pedig a korrodálódott függesztés megadta magát, és a leomlott szerkezet emberek tucatjait temette maga alá. Tizenöten nem élték túl a tragédiát.

Hanyagságok egész sora miatt eddig 13 embert, köztük egy minisztert és magas beosztású közalkalmazottakat tartóztattak le. A nyomozás szerint az államvasút eszközállományát kezelő cég volt vezérigazgatója például elmulasztotta utasításba foglalni a pályaudvar felújítási munkálatainak rendszeres ellenőrzését, holott erre a törvény is kötelezi – írt a vizsgálat részleteiről a Nova portál.

Az ellenőrzés elmaradása miatt senki sem figyelt fel arra, hogy a merevítők és a függesztés csatlakozása korrodálódott, ami jelentősen csökkentette terhelhetőségét. Ráadásul az előtető tömegét egy újabb réteg vasbetonnal növelték, ami végül rideg törést okozott, és az előtető november 1-jén a földre zuhant.

A felújítást végző konzorcium korábban azt állította: az előtetőn végzett munkálatok nem tartoztak a feladatai közé. Felvételek igazolták azonban, valakik ezen a szerkezeten is dolgoztak, sőt beüvegezték az épület és az előtető közötti rést.

A közben lemondott tárcavezető eddig a legmagasabb rangú gyanúsított. Noha tagadta bűnösségét, kiderült: Vesić annak ellenére nyitotta meg a pályaudvart, hogy a kivitelezéssel nem végeztek. A nagyobbik baj az volt, hogy az építésfelügyeleti hatóságokat sem tájékoztatták a munkálatokról, így a vasútállomás azóta sem kapta meg a rendeltetésszerű használathoz elengedhetetlen engedélyt.

Az őrizetbe vett miniszter súlyos mulasztása miatt – minden előzetes ígérete ellenére – legfeljebb harminc napra vizsgálati fogságba került.

Az ügyészség szerint Vesić és helyettese egyaránt olyan tisztséget töltöttek be, amely a védőintézkedések betartására kötelezte őket. Tisztában voltak azzal, hogy a műszaki szabályok semmibe vétele emberéleteket kockáztat.

Goran Vesić és Anita Dimoski július 5-én személyesen jelentek meg az újvidéki pályaudvar B-előcsarnokának megnyitóján, holott akkor még javában folyt a rekonstrukció és az átalakítás – állapította meg az ügyészség.

Az ott folyó munkálatokról nem tájékoztatták az építési felügyeletet, így egészen a tragédia napjáig, november 1-jéig nem derültek ki a kivitelezési mulasztások és műszaki hibák, amelyek következtében az előtető végül pillanatok alatt leszakadt.

#Újvidék #Szerbia #baleset

Mutasd a hozzászólásokat!