Magyar Péter bejelentést tett több fontos kormánydöntésről, köztük a vagyonadóról, a KATA-adózás változásairól és a sportolók adókönnyítésének eltörléséről.
Magyar Péter közösségi oldalán közzétett videóban ismertette a legfrissebb kormánydöntéseket, melyek érintik a vagyonadót, a KATA adózás kibővítését, valamint a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörlését. A miniszterelnök szerint ezeket a javaslatokat először társadalmi egyeztetésre bocsátják, hogy az emberek elmondhassák róla a véleményüket. Magyar azzal kezdte, hogy 2027. január 1-jétől vezetik be a milliárdosok vagyonadóját.
Ezt azoknak kell majd megfizetniük, akiknek a fentebb említettnél nagyobb vagyonuk van, és az 1 milliárd fölötti vagyon 1 százaléka lesz. Ez azonban nem a vége, ugyanis a 100 milliárd forint feletti vagyonnal rendelkezőknél ez az arány már 1,5 százalék lesz. Az adó a teljes vagyonra vonatkozik, ingatlanokra, külföldön tárolt és befektetett vagyon éppúgy, mint a vagyonkezelőkben tárolt vagyonra, „így nem érdemes a vagyonok elrejtésével próbálkozni”.
Arról is szólt, hogy a hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból, tehát a valós forgalmi alapokból állapítják meg a kötelezettség mértékét akár az ingatlanok, akár a társasági részesedések esetén. A kettős adóztatás elkerülését is szem előtt tartják a nemzetközi egyezmények kapcsolatában, az ingatlan- és gépjárműadók pedig szintén levonhatóak lesznek.
ÉVENTE EGYSZER, ÖNBEVALLÁS ALAPJÁN KELL MAJD FIZETNI, ELŐSZÖR 2027. AUGUSZTUS 31-IG.
Ezt a bevallást azoknak kell készíteniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az egymilliárdos határt, a bevalláshoz a NAV kalkulátort biztosít majd, akinek pedig nem éri el a vagyona ezt a határt, annak semmi teendője nincs. „Minden ezzel ellentétes híresztelés álhír” – szögezte le a kormányfő. Elmondta, hogy sok „hirtelen milliárdossá” vált magyar próbált lobbizni a vagyonadó bevezetése ellen, „szakmainak álcázott fizetett cikkekkel” is, viszont ezek nem voltak hatásosak.
Újra itt a KATA
A KATA-adózásban is lényeges változások jönnek, „hogy sokkal többen vehessék igénybe ezt a rendkívül kedvező adózási formát”. A szakmai egyeztetések után széles körben elérhetővé teszik ezt a formátumot, amely több mint százezer kisvállalkozásnak nyújt majd egyszerű és kiszámítható adózást, mert számukra ez „minden más lehetőségnél kedvezőbb” formátum.
Visszaadjuk a KATA lehetőségét azoknak is, akiket az előző kormány az elmúlt években kizárt ebből a körből
– hangsúlyozta, utalva itt a mellékállású vállalkozókra, a nyugdíjasokra vagy éppen az egyetem mellett vállalkozókra. Emellett a katások újra szervezeteknek és cégeknek is számlázhatnak majd. Emellett a régi KATA „egyik legsúlyosabb hibáját” is javítják, vagyis aki végig rendesen adózik, az betegség vagy gyermekszülés, illetve nyugdíj esetén az társadalombiztosítási védelemben és nyugdíjban fog részesülni.
Éppen ezért felemelik azt az összeget, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátását és nyugdíját számítják, így a KATA „kedvező és könnyen használható” marad, viszont közben „valódi szociális biztonságot” nyújt majd. Így a főállásu katások havi adója 100 ezer forint lesz, viszont akik csak magánszemélyeknek számláznak, azoknak 2028-ig egy átmeneti könnyítést biztosít a kormány: nekik 2027-ben csak havi 75 ezer forint lesz a tételes adójuk.
A mellékállásúak havi 50 ezret fizetnek majd. A cégeknek és szervezeteknek történő számlázás esetén a bevétel után 15 százalékos adó terheli a vállalkozót, „amelybe a befizetett tételes KATA beszámít”.
