2024. április 24. - György
EUR : 394.26
USD : 369.47
Időjárás ikon

Bloomberg: az orosz légitársaságok is túlélték a szankciókat

Az orosz légiközlekedés elleni szankciók vegyes eredményeket hoztak, de nem okoztak olyan jelentős kárt az ágazatnak, mint amire a nyugati országok számítottak – jelentette szerdán a Bloomberg iparági elemzőkre hivatkozva.

Az Ukrajnával kapcsolatos szankciók miatt a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a Boeing és az Airbus kénytelen volt leállítani az oroszországi üzleti tevékenységét. Eközben az Oroszországban üzemelő repülőgépek több mint 40 százalékát külföldi cégektől bérelték, akik röviddel a korlátozások bevezetése után visszakövetelték tulajdonukat.

Az orosz légitársaságok azonban még mindig 467 Airbus és Boeing repülőgépet üzemeltetnek az egy évvel ezelőtti 544-gyel szemben – derül ki a Cirium kutatócégnek a hírügynökség által idézett adataiból.

Az ország légitársaságai állítólag továbbra is a Boeing és az Airbus szoftverfrissítései és egyéb támogatási formái nélkül repülnek a repülőgépekkel. Mindkét gyártó közölte az ügynökséggel, hogy leállította az alkatrészek, a karbantartás vagy a technikai támogatás nyújtását az oroszországi légitársaságoknak vagy karbantartó cégeknek.

Februárban az orosz Szövetségi Légi Szállítási Ügynökség vezetője, Alekszandr Neradko azt mondta, hogy az orosz légitársaságok által üzemeltetett Boeing és Airbus repülőgépek megfelelő karbantartás esetén 2030-ig biztonságosan repülhetnek.

Oroszország elszigetelésére tett kísérletként az USA, az EU és számos más ország lezárta légterét az orosz légitársaságok előtt. Az orosz légitársaságok azonban számos célállomás elvesztése ellenére a jelentések szerint növelték a Thaiföldre, Törökországba, az Egyesült Arab Emírségekbe, Örményországba, Kirgizisztánba és Tádzsikisztánba irányuló járataik számát.

A Cirium becslései szerint az orosz repülőtereket jelenleg naponta mintegy 270 nemzetközi járat szolgálja ki, szemben az egy évvel ezelőtti 300 járattal.

Ugyanakkor az orosz megtorló intézkedések miatt az uniós és amerikai légitársaságok hosszú és drága kerülőutakra kényszerültek az Ázsiába tartó járatokon. Az orosz légtér továbbra is nyitva áll azon nemzetek légitársaságai előtt, amelyek úgy döntöttek, hogy nem támogatják a szankciókat, például az Egyesült Arab Emírségek, amelyek növelték is a járataikat.

„A szankciók nyilvánvalóan nem úgy működtek, ahogy a Nyugat gondolta, és a globális légiközlekedési ágazat sokkal szivárgóbb, mint bárki gondolta” – mondta Richard Aboulafia iparági tanácsadó a Bloombergnek. „Igen, a biztonság romlani fog, minél tovább tartanak ezek a szankciók, de ez nyilvánvalóan nem fogja leállítani az Oroszországon belüli és az Oroszországból kiinduló összeköttetéseket”.

Az oldalunk sütiket használ. Adatvédelmi tájékoztató