Európa gőzerővel készül a brexitkáoszra

Franciaország, Belgium és Hollandia is az utolsó simításokat végzi az alku nélküli brexit esetén életbe lépő vészforgatókönyveken. Épülnek a forgalmi dugók esetén használatos parkolók, leállósávok, a franciák pedig arról határoztak, hogy bizonytalan ideig a London és Párizs között közlekedő vonatokon történik a vámellenőrzés.

Vasárnap valóban kritikus, feltehetőleg az utolsó huszonnégy órájukhoz érkeztek a brexittárgyalások, miután az Európai Parlament részéről a héten jelezték: amennyiben nem sikerül ma éjfélig tető alá hozni a megállapodást az EU és a szigetország jövőbeli kapcsolatairól, a testületnek egyszerűen nem marad ideje ratifikálnia azt. Márpedig az illetékes szakbizottságokban, illetve az EP egészében is vitára, majd szavazásra kellene bocsátani az alkut, amit az uniós parlament nem lenne hajlandó sebtében megtenni. A teljes képhez tartozik, hogy maguk a tárgyalások sem haladnak túl jól: Boris Johnson miniszterelnök egy pénteki nyilatkozatában nevezte „nehézkesnek”a rövidtávú sikert. Azt egyébként sem az uniós, sem a brit oldalon nem zárják ki, hogy az újévben is alkudozzanak a szabadkereskedelmi egyezményről.

 

Annyi mindenesetre bizonyos, hogy két hét múlva alapjaiban megváltoznak a brit-uniós kapcsolatok, így Európa-szerte elkezdtek – a megállapodás nélküli – brexit hatásaira készülni. A Financial Times londoni gazdasági lap tudósítása szerint a brit és francia hatóságok az elmúlt hetekben intenzív tárgyalásokat folytattak annak érdekében, hogy minél kisebb torlódás alakuljon ki a közös határszakaszokon.

A naponta emberek ezreit Nagy-Britannia és Franciaország (illetve Belgium és Hollandia) között szállító Eurostar vonatokon a közeljövőben például vámellenőrök fognak dolgozni.

Párizsnak muszáj volt a vonatokon történő ellenőrzések mellett döntenie, legalábbis addig, amíg bilaterálisan nem egyeznek meg a britekkel a vámszabályokról – ezt Olivier Dussopt vámügyekért is felelős francia miniszter mondta a londoni lapnak, amely csípősen meg is jegyezte: a két országnak négy éve lett volna ennél hatékonyabb forgatókönyveket kidolgozni.

Mivel alku nélküli brexit esetén a Kereskedelmi Világszervezet szabályai lesznek iránymutatók az EU-országok és a szigetország között, a vállalatok a napokban főként nem romlandó élelmiszereket, illetve autóalkatrész-szállítmányokat kezdtek el felhalmozni a csatorna két oldalán, így spórolva pénzt.

A belga sajtó tegnap arról cikkezett, hogy az északi, a brit szigetekhez közel első országrészben hatalmas parkolókat kezdtek el kialakítani, ahol a kamionok és teherautók állomásoznak majd. A cél, hogy az esetleges vámszabályok, új bürokratikus megoldások miatt ne bénuljon meg az országrész közlekedése, legyen hol pihentetni a szállítmányozókat – írta a The Brussels Times angol nyelvű brüsszeli lap. Arról is tudomásuk van, hogy

Zeebrugge kikötőváros közelében az utolsó utáni pillanatban álltak neki egy leállósáv építésének: itt azok a kamionosok állhatnak majd félre, akik nem végezték el a megfelelő, brexit utáni papírmunkát a szigetország felé történő továbbhaladáshoz.

 

 

Hollandiában és Belgiumban is készülnek a brexit okozta forgalmi akadályokra.
Fotó: Reuters

 

 

 

Forrás: Magyar Nemzet

 

Check Also

Bevándorlók vadásznak rendőrökre a francia külvárosokban

Passzióból rendőröket hívnak ki a francia nagyvárosok bevándorló negyedéből fiatalok, hogy aztán ha a rendőrök …