A köldök haram
Az igazgatónő szerint ugyanakkor nem csak nyelvi problémák adódnak az iskolában, ahol a gyerekek 97%-a migrációs háttérrel rendelkezik. Sok családban teljesen máshogy nevelik a gyerekeket, mint ahogy az Németországban megszokott, teljesen más szerepmodellek állnak a gyerekek előtt.„Néha úgy érzem magam, mintha a középkorban lennénk”– mondja. Hiába nem való az iskolába a vallás, egyre több kislány jár fejkendőben órára, Busse szerint pedig időpocsékolás a szülőkkel beszélni erről a problémáról. Az iszlám a tanárok munkáját is megnehezíti: az igazgatónő szerint a muszlim gyerekek nehezen állnak a testiség témájához, vannak, akik nem hajlandók kimondani a „fenék” vagy a „köldök” szavakat, mert az „haram”, vagyis tiltott téma. Astrid-Sabine Busse a Cicerónak azt mondja, a nyelvi problémák kialakulásában jelentős a szerepe a lakóközösség összetételének is. Neuköllnben a gyerekek hetven százalékának vannak problémái a német nyelvvel, noha túlnyomórészt jártak óvodába. Az igazgatónő szerint Neuköllnből az elmúlt harminc évben szinte teljesen eltűnt a középosztály, az olcsó szociális bérlakások és a mecset pedig odavonzották a sokgyerekes családokat. Busse szerint sokszor a szülők sem tanulják meg rendesen a nyelvet: „Miért tanulnának meg németül? Ha végigmennek a Sonnenallee-n, minden szolgáltatást megkapnak az anyanyelvükön” – mondja a német konzervatív-liberális lapnak. Bár az állam bőkezűen támogatja a neuköllni általános iskolát, egyre nehezebbé válik megfelelően képzett személyzetet találni. Busse iskolájából jelenleg három-négy tanár hiányzik, de az igazgatónő szerint a jövőben a helyzet még rosszabb lehet. Tavaly három tanárt vettek fel szakképzettség, pedagógusi diploma nélkül („Queereinsteiger”), szerinte ez még kezelhető mennyiség, de más iskolákban a tanári kar fele is állhat ilyen emberekből. A berlini iskola igazgatója szerint ezt az állapotot nem lehet sokáig fenntartani.